Projektismertető

GINOP-2.3.4-15-2016-00003 Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ

Konzorciumvezető: Széchenyi István Egyetem

Konzorciumi partnerek: UNIVERSITAS-Győr Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság

Projekt kezdete

2016. szeptember 1.

Projekt vége

2021. augusztus 31.

Fenntartási időszak vége

2025. augusztus 31.

Összköltségvetés

6 254 379 595 Ft

Támogatási Intenzitás 

100%

Összköltségvetés Széchenyi István Egyetem 

5 682 332 920 Ft

Összköltségvetés Unversitas-Győr NKft.

572 046 675 Ft

Vezetői összefoglaló:

A Széchenyi István Egyetem a 2016-tól 2020-ig tartó időszakra olyan fejlesztési programot dolgozott ki, amelynek célja az intézmény ipari kapcsolatain és tapasztalatain alapuló nyitott kooperációs platform létrehozása. A platform közreműködésével és szolgáltatásaival megvalósítható a nyugat-dunántúli járműipar technikai-technológiai színvonalának, innovációs kultúrájának fenntartható fejlesztése – elsősorban a kis- és középvállalatok számára nyújtott szellemi támogatások és szolgáltatások révén. A program megvalósításának bázisát az egyetem szellemi és laboratóriumi infrastruktúrája adja, amelyet tudatos fejlesztésekkel alkalmassá kell tenni, hogy oktatási és kutatási alapfeladatain túlmenően megfeleljen a regionális gazdaság által támasztott igényeknek és hatékony tudás- és technológiatranszfert valósítson meg.

A Kormány 2015. szeptember 25-ei, 1687/2015. számú határozatában döntött a Széchenyi István Egyetem 6,4 Mrd forintos egyedi innovációs támogatásáról. Az egyedi kormánydöntéssel támogatott fejlesztés része laboreszközök, eszközök, gépek, berendezések beszerzése, amelyeken az egyetem kutatói, szakemberei képesek lesznek olyan magas színvonalú K+F+I szolgáltatást nyújtani, amelyekre a vállalatok részéről igény mutatkozik. A létrehozott laboroknak, szolgáltatásoknak otthont adó épület is felépül a projekt keretében. Ez a lezárult lévő projekt tehát alapvetően infrastruktúra-fejlesztést tartalmaz. A már meglévő, illetve a beszerzett eszközök csak akkor használhatók az ipar igényei szerint hatékonyan, ha az infrastruktúra-fejlesztéssel párhuzamosan az Egyetem humán erőforrás állományát is jelentős mértékben képes megújítani, fejleszteni. Ennek szellemében tervezte második nagyprojektjét az intézmény. A 6,4 Mrd forintos összköltségű projekt a GINOP 2.3.4-es Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ (FIEK) európai uniós pályázati konstrukció keretében, 2021-ig valósul meg.

Olyan tudatosan tervezett stratégiai program része a Győri Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ, amely

  • hozzájárul a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások innovációs képességének, exportpotenciáljának növekedéséhez a saját bevétel jelentős növekedéséhez
  • a szemlélet- és kultúraváltásnak köszönhetően az Egyetem növeli versenyképességét az európai felsőoktatási térben, a tudásalapú világgazdaságban
  • által a Széchenyi István Egyetem Magyarország egyik meghatározó felsőoktatási központjává válik (nő a hallgatói, oktatói-kutatói létszám, bővül a karok száma, nő a képzési színvonal, a végzett hallgatók elhelyezkedési aránya országos szinten kiemelkedik)

A FIEK célja olyan ipari-felsőoktatási együttműködési szervezeti forma kialakítása, amely alkalmas:

  • az ipari partnerek igényeinek megfelelő K+F+I kapacitás létrehozására
  • versenyképes termékek és szolgáltatások fejlesztésére
  • termékek versenyképes gyártásának fejlesztésére
  • melynek eredményeként az érintett termékek piacképesek maradnak vagy piacképesekké válnak a partnercégeknél.

 

A FIEK projektvezetője a Széchenyi István Egyetem, konzorciumi partnere az Universitas-Győr Nonprofit Kft. A FIEK kiemelt együttműködő ipari partnere az Audi Hungaria Zrt., amely az Universitas-Győr Nonprofit Kft-ben ellenőrzési jogkörrel bír, az Egyetemnek pedig 1996 óta stratégiai partnere.

Az Universitas-ban a FIEK szempontjából pilot projektnek nevezhető Audi Hungaria Intézet (továbbiakban AHI) 2012-ben történt létrehozása és működtetése jó példa a FIEK jövőbeli fenntartásához. Az AHI tevékenysége magába foglalja mérnöki feladatok, kutatási- fejlesztési, tervezési, szakértői megbízások teljesítését elsősorban az Audi Hungaria Zrt. számára, de más vállalati partnereket, beszállítókat is kiszolgál. Az üzletág elsősorban a Széchenyi István Egyetem oktatóinak, munkatársainak szaktudására és az egyetemen elérhető laboratóriumi háttérre építve vállalja a feladatokat. Az oktatók, hallgatók lehetőséget kapnak a valós ipari projektekben való részvételre, tapasztalatukat tanulmányaik, munkájuk során kamatoztathatják. A megrendelők számára pedig az egyetemi szellemi tudásbázis felkészültsége és az egyetem infrastrukturális felszereltsége garantálja a magas színvonalú eredményeket.

A felsőoktatás és az ipar közös sikerét, hatékonyságát nagyban befolyásolja a köztük lévő kapcsolat minősége és volumene. A nyugat-dunántúli régióban jelentős ipari, gazdasági és szellemi kapacitás halmozódott fel, amely a FIEK létjogosultságát alátámasztja, sikerét garantálja.

A FIEK részprojektjei, melyekből a projekt megvalósítását követően létrejöhetnek Kompetencia Központok, a következőek

1. Autonóm járművek jogi kérdései

2. Elektromobilitás

3.1 Ipari matematika

3.2 Komplex forenzikus (kriminalisztikai) informatikai alkalmazások fejlesztése

3.3 Kiberfizikai rendszerek (Mobil IoT)

3.4 Vezetéknélküli telekommunikáció

3.5 Virtuális valóság rendszerek

4. Logisztika

5.1.1 Anyagvizsgáló nyitott Labor

5.1.2 Talajvizsgáló nyitott labor

5.1.3 Járműgyártási nyitott labor fejlesztése

5.1.4 Környezetipari nyitott labor

5.1.5 Open VR nyitott labor

5.1.6 Biot-Paraméterek Mérésére Szolgáló Repülő- És Járműipari Akusztikai Laboratórium

5.1.7. Szántóföldi Monitoring Laboratórium

5.1.8. Útlabor

5.2 - 5.3 KKV-k nemzetközi versenyképességét támogató szolgáltatások fejlesztése - Menedzsment Campus - Tudományos kutatások - Vállalati beágyazódási kutatás - Nemzetközi együttműködés

6. Hallgatói innováció

 A FIEK Kompetencia Központok feladata olyan nagyvállalatok által indukált problémák tudományos igényű megválaszolása, amelyek a régió kis- és középvállalkozásainál kézzelfogható termékfejlesztésként hasznosulnak. Ezen eredmények olyan tudományos újdonságtartalommal kell, hogy rendelkezzenek, amelyek alkalmasak Q1 szintű folyóiratokban történő publikálásra és iparjogvédelmi oltalom alá történő helyezésre. Ezen ipari problémák elsődlegesen a közlekedés és járműipar területéről érkeznek, ám komplexitásuk miatt több egyetemi tanszék, illetve FIEK Kompetencia Központ összehangolt munkáját igénylik. Fontos eleme a FIEK programnak, hogy egy olyan működési keret, modell jön létre, amelyben az egyes Kompetencia Központok együtt is végeznek feladatokat, a FIEK program stratégia céljainak elérése érdekében.