Online revíziók a fogyasztók védelmében

Az elmúlt öt évben megduplázódott az internetes vásárlások száma, ezért különösen fontossá vált, hogy a webáruházak is tisztességes magatartást tanúsítsanak a vevőik felé – mondta el Keszthelyi Nikoletta Győrben. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára a kkv-k nemzetközi versenyképességét támogató szolgáltatások fejlesztése nevű FIEK alprojekt apropóján tartott előadást az egyetemen.

Keszthelyi Nikoletta fontosnak nevezte, hogy a magyar piacon a hagyományos és a felfutó online kereskedelemben is biztonságos termékek, szolgáltatások legyenek jelen. A kis- és középvállalkozásoknak tehát a fejlesztések mellett különös figyelmet kell fordítaniuk az etikus kereskedelem feltételeire, szabályaira is. Egyre többen választják az online felületeket, ráadásul egy friss statisztika szerint itthon csaknem 3 millió vásárlás történt külföldi webáruházakból egy év alatt.

Az előadáson elhangzott, hogy az elmúlt két évben több mint 1300 online kereskedést ellenőriztek Magyarországon a mintegy 3000 működő webáruházból a fogyasztóvédelem szakemberei. A vásárlók negatív jelzései és jogos kifogásai alapján indított ellenőrzések során a korábbi, 54 százalékos arányhoz képest később mindössze 14 százalékuk volt ismételten jogsértő. A helyettes államtitkár szerint a javulás a folyamatos ellenőrzéseknek, a megkövetelt hiánypótlásoknak, valamint a bírságemelést is tartalmazó jogszabály-módosításnak köszönhető. Magasabb, 200 ezer és 2 millió forint közötti bírságsávot határoztak meg ugyanis az ismételt jogsértést elkövető internetes vállalkozásokkal szemben.

Keszthelyi Nikoletta elárulta, hogy a megkérdezett vásárlók túlnyomó többsége szükségét érezte egy, a nem megbízható boltokat listázó gyűjteménynek. Ezért létrehozták a jogsértéseket elkövető online áruházak adatbázisát, ahol jelenleg 300 felett van a fogyasztóvédelmi vétséget elkövető webes boltok száma. A helyettes államtitkár hozzátette: bár a fogyasztóvédelmi ellenőrzés kellemetlen érzést kelt, azonban az etikusan működő, fogyasztóbarát webáruházak örülnek a piac tisztulásának, továbbá a pozitív eredmény tovább emeli a jogkövető boltok presztízsét és egyfajta promóciós eszközként is használhatják a revízió kimenetelét.

A prezentáció során elhangzott, hogy az online kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzései során milyen tapasztalatokat szűrtek le és milyen nézőpontok alapján, mire fókuszálva folytak a vizsgálatok. Továbbá az érdeklődők meghallgathatták, milyen kihívások előtt áll a fogyasztóvédelem, illetve a vásárlók egyaránt. Az államtitkár-helyettes konkrét, létező weboldalak és csodát ígérő termékek online felületeit bemutatva részletezte, milyen jelek utalnak az etikátlan online kereskedelemre, amely a zsebbevágó vagy haszontalan árucikkek megrendelését eredményezi.