Oktatás a virtuális valóságban

Dr. Baranyi Péter szerint kinőttük a megszokott operációs rendszereket, de megijedni nem kell, tudnak ajánlani helyette valamit. Egy FIEK projekt keretében különleges terméket tettek az asztalra. Erről kérdeztük a professzort.

Korszakos megújulásról hallani az operációs rendszerek terén és egy olyan fejlesztésről, ami sok mindent felülír. Mi új jöhet a Windows után?

A 80-as években ismertük meg és használtuk a DOS-t, aztán megjelent a Windows, mely a fekete hátteres, karakterekre épülő felületet színes ablakokra váltotta. Ott a parancsok beírása helyett már grafikai elemekkel találkoztunk, színek, ikonok, képek varázsoltak el minket. Tehát egy erősen vizuális grafikai képernyőt kaptunk, amit már jóval gyorsabban kezeltünk. Mi azt állítjuk, hogy éppen itt az ideje, hogy tovább lépjünk és az ablakok után megjelenjenek a terek. Az elképzelésünk alapja, hogy már ne a külön ablakokban megnyitott programok között váltogassunk, hanem a jóval kifejezőbb és átláthatóbb terek között lépkedjünk és egy téren belül láthassuk egyszerre az összes ablakot. Ezzel az operációs rendszerek egyel magasabb szintre lépnek. Mi a használatát tekintve, mai értelmezés szerint tulajdonképpen egy operációs rendszert készítettünk. 

 

Biztosak az így felépített rendszerek elterjedésében?

Annak idején a DOS-t leváltó Windows pályafutásának elején sok negatív hangvételű szakmai publikáció jelent meg. Ezek arról szóltak, hogy a felhasználó meg fog bolondulni, mert a DOS-ban egyszerre csak egy dokumentumot tudtunk szerkeszteni, addig a Windows-ban már rengeteg program futhat párhuzamosan. Nos, mégsem bolondultunk meg, mert az emberi agy vizuális központja bekapcsolt, ami képes jól és gyorsan értelmezni a képeket, feldolgozni egyszerre több információt is. Egy hasonló mértékű ugrás most ismét megtörténik. Azzal, hogy a terekbe lépünk, még gyorsabb lesz minden, hiszen egy jóval nagyobb agyfelület fog bekapcsolni. Ezt parietális lebenynek hívjuk, ami a beérkező képekből egy 3D-s képet épít fel. Szkeptikusok nyilván most is vannak, de ahogy annak idején elhallgattak, most is el fognak.

 

A gyorsan váltogatott ablakoknál hogyan lehet még gyorsabb a téralapú keresgélés?

Egy példa: ha valakit megkérek, írja le, hogyan néz ki a szobája, akkor írhat akár 100 oldalt, nekem időbe telik, mire mindent elolvasva elképzelem a szobát. Viszont ha mutat 10 képet a szobáról, sokkal gyorsabban megismerem azt, kevesebb fáradtsággal. De itt még mindig időre van szükségem, ahogy a fotókat nézegetem. A következő lépés, amikor a szobáról mutatott 10 kép helyett még gyorsabb és egyszerűbb módszerrel, egyetlen 3D-s fotót kapok, így a másodperc törtrésze alatt megismerem a környezetet azzal, hogy egyszerűen szétnézek. Tehát ahogy a DOS-ból a Windows-ba lépbe jelentősen felgyorsult a felfogásunk, úgy a 2D-s Windows-ból a 3D-s térbe lépve is megtörténik ez az ugrás. Legnagyobb előnye pedig, hogy jóval kevésbé lesz a munka fárasztó, hiszen egy nagyobb agyi terület lesz a segítségünkre.

 

 

Hogyan képzeljük el ezt az új felületet?

Az új rendszerek alapját képező terekben ugyanúgy látjuk a 2D-ben megszokott táblákat, ikonokat és ábrákat, csak már sokkal többet és rendszerezve. Akár önálló és komplett projekteket is létrehozhatunk, amin belül az összes kapcsolódó dokumentumot tárolhatjuk, szöveges, webes, képes, videós fájlokat. Majd egy kattintással átlépek a másik térre, ahol szintén többtucatnyi állomány között válogathatok. 3D-s szemüvegre nincsen szükség, elég egy laptop és egy kognitív navigációs egér, hogy tökéletes élményben legyen részünk.

 

Hol lehet egy ilyen felületet megtekinteni és kipróbálni?

Az általunk létrehozott platform neve: Maxwhere, amit a maxwhere.com oldalon elérhet és letölthet bárki. Ez minden elemében magyar fejlesztés, hazai cégek, egyetemek, kutatók és szakemberek összefogásának eredménye. A 3D-s platform mellé egy 3D-s felhőt is adunk, ami talán a világ első 3D-s tárhelye, valamint egy piacteret is kínálunk, ahova bárki fel- és letöltheti a saját tereit. Plusz elérhető a 3DWeb, mellyel honlapokat, közösségi tereket nézhetünk meg 3D-ben.

 

Hányan vettek részt a fejlesztésben?

A nyers rendszer feltalálói a Mistems Kft. alapítói: Dr. Galambos Péter, Dr. Csapó Ádám és jómagam. A vízió és az program technológiai megálmodói mi vagyunk. Az oktatási integrálást és a használati alkalmazásokat a Széchenyi Egyetem fejleszti, ma minden fejlesztővel együtt nagyjából száz ember dolgozik rajta. Úgy is mondhatjuk, hogy a téglákat mi gyártjuk, de az épületeket az egyetem húzza fel belőle.

 

Milyen visszajelzések érkeztek a felhasználóktól? Vizsgálták már a fejlesztés hasznát?

A Széchenyi Egyetem VR Learning Centerében oktatási jelleggel használják a platformot és megvizsgálták 400 useren, hogy a fent elmondottak igazak-e. Az eredmények szerint a hagyományos e-learning módszerhez képest a hallgatók 50%-kal jobban emlékeztek a térben elhelyezett tananyagra. Az okot az említett parietális lebeny neurólógiai működésében kell keresni. A csoportmunkák is 30%-kal gyorsabbak lettek a virtuális tereket használva és a hallgatók 50%-kal hamarabb átlátták a tananyagot. Tehát a FIEK által létrejött virtuális oktatási központ a vizsgálati laborral közösen bebizonyította a platform létjogosultságát és a számok is magukért beszélnek. Igazolást nyert továbbá, hogy egy ilyen felület prezentációk során is kiválóan használható, lényegében ötvözi a prezi és a ppt előnyeit, valamint a távoktatásban is óriási lehetőség a virtuális rendszerben rejlő spórolási lehetőség miatt. Már a külföldi egyetemek is használják

 

Az oktatásban hasznos fejlesztés hogyan használható az iparban?

Az ipar számára virtuális menedzsment terek készülnek. Nagyobb cégekkel karöltve igyekszünk alátámasztani projektek keretében, hogy a menedzsment folyamatok is harmadával gyorsabbak lehetnek. A jelenleg futó kisérletek célja, hogy az ipari szereplőkhöz közelebb kerüljön a rendszer, nekik készüljenek hatékony alkalmazások. További nyilvánvaló cél, hogy mobil eszközökön is fusson a platform.