Kutatással és bizalommal erősítenek - Interjú Dr. Dőry Tiborral

Dr. Dőry Tibor, a Széchenyi István Egyetem, Vezetéstudományi és szervezeti kommunikáció tanszék vezetője szerint a jövő sikeres vállalkozásainak egyik pillére, ha az egyetemek intenzíven kapcsolódnak be a helyi vállalkozói közösség felemelésébe, fejlesztésébe. Az egyetemi docens szerint a cégek problémáira és lehetőségeire alapozva, a megfelelő bizalmi légkörben kialakított együttműködéssel elérhető a gazdaságpolitika azon célja, hogy a magyar vállalatok megerősödjenek, növekedjenek és előbb-utóbb saját termékekkel jelenjenek meg a nemzetközi piacokon. A docenst a Felsőoktatási és Ipari Együttműködési Központ (FIEK) egyik projektjéről, a Management Campusról kérdeztük.

Miért van leginkább szükség a KKV-kat segítő projektre?

A magyar gazdaságban nagy súllyal szereplő kis és középvállalkozások a nemzetközi és multinacionális cégekhez képest kevésbé növekednek, néhány üdítő kivételt leszámítva nem érik el a többszáz fős létszámot, fejlődésük lassú, nemzetközi jelenlétük pedig csekély. A kormányzat részéről is felismert probléma egyik megoldása lehet a FIEK program. A cél, hogy az egyetem a nagyvállalatokkal együttműködve, az ő pozitív mintáikat elsajátítva segítse versenyképes pályára állni a kkv szektort.

 

A visszafogottan fejlődő cégek milyen segítséget kaphatnak?

Az EU-s támogatással is megspékelt projekt egy része, a Management Campus azt célozza, hogy a menedzsment képességek fejlesztésével érjük el a fenti eredményt. A projekt kifejezetten a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások, közöttük is elsősorban a járműiparban tevékenykedő cégek versenyképességét kívánja elősegíteni egyebek mellett a piaci jelenlétük növelésével. Emellett a Management Campus kiemelt célja, hogy innovációs szolgáltatások és különböző menedzsment képzések segítségével a magyar tulajdonú vállalkozások is képesek legyenek saját termék és/vagy szolgáltatás fejlesztésére és eredményes piacra vitelére. A projekt hosszabb távú célja olyan egyetemi szolgáltatások kialakítása, amelyek segítségével a helyi partnercégek működési folyamatai is fejlődjenek. Például hatékonyabb szervezeti felépítéssel, ütősebb marketinggel, nemzetközi piacokon való megjelenés jogi követelményeinek kielégítésével mindez kivitelezhető. Ebben már szerepet kap az egyetem közgazdasági és a jogi kara egyaránt.

 

Melyek a fő csapásirányok?

A Management Campus három féle tevékenységet tervez indítani a hosszú távú pozitív eredményekért. Az egyik az innovációs tanácsadási projektek elindítása olyan egyetemi csapatokkal, ahol a résztvevők aktívak, javaslatokkal, ötletekkel bombáznak, és konkrét javaslatokat és termékfejlesztési fogalmaznak meg a partnervállalatok problémáira. 2019-től egyetemi kurzusokba építve indul ez a tevékenység és a tervek szerint 6-8 partner vállalattal működiknek majd együtt 4-6 fős csoportok oktatói támogatással. Az ilyen típusú tevékenységek, sikerét nemzetközi példák bizonyítják, amelyek sorában kiemelhető a finnországi Tamperei Egyetem Demola programja, ami közel 10 éve eredményes és többtucat országban használják a módszerüket.

 

 

A gyakorlatban hogyan képzelik el a menedzsment fejlesztési módszerek átadását?

Kialakítási fázisban van egy olyan képzési portfólió, mellyel a helyi vállalkozások szakembereit és menedzsereit kívánjuk megcélozni néhány órás vagy 1-2 napos tréningekkel. Ez a projekt másik fő irányvonala. Kifejezetten a legkorszerűbb nemzetközi menedzsment témaköröket járjuk majd körbe nemzetközi és hazai szaktekintélyek segítségével, majd a résztvevők elsajátíthatják  a jól bevált módszereket, amiket utána rögtön alkalmazni tudnak a saját cégüknél. A több hónapos kurzusok már nem népszerűek, feszesebb tempóban, gyorsabban kívánjuk átadni a tudást a velünk együttműködő vállalkozások részére. Bízunk benne, hogy a jövő évtől megjelenő, „micro learning”-nek is hívható képzések, aktuális témákra épülő workshop-ok népszerűek lesznek a helyi KKV-k körében. Ezen kívül egyetemi kutatók és laborok bevonásával keressük válaszokat vállalati problémákra. Ez pedig már a projekt harmadik pillére, a kutatás-fejlesztés. Hiszen kell, hogy legyen az együttműködésnek egy kézzel fogható eredménye is, olyan termék vagy prototípus, amivel a cég a komolyabb piacokra is beléphet.

 

Az említett célok mellett lehet további haszna a projektnek?

Az utóbb említett fejlesztési tevékenységeket az egyetemmel és a helyi nagyvállalatokkal, valamint KKV-kel közösen, azok szakértőinek közreműködésével végezzük. Hisszük, hogy egy ilyen összefogás az egyetemet is fejleszti, mert másfajta mentalitást hordoz, új oktatási módszerek jelennek meg, ha a gyakorlati példák épülnek be az oktatásba. Az egyetemisták is sokat nyernek, mert elsajátítják a projekt-szemléletet, korszerű gyakorlati tudást szereznek a vállalatoknál, utóbbiak pedig közelebb kerülnek a végzős hallgatókhoz. Akár az együttműködés mottója lehet, hogy „egyedül nem megy”. Ugyanis mindhárom fél részvétele fontos az innováció létrehozásához és mindenki jól jár. Tehát egy „win-win” helyzet az eredmény. Úgy gondoljuk, hogy a Management Campus tevékenységeinek az eredményeképpen az egyetemünk mellett a partner vállalkozások is kultúra- és szemléletváltozáson esnek át, és ha a bizalomra épülő együttműködések valóssá válnak, azok hosszú távon is fenntarthatók lesznek.