Betonkenuval és versenyautóval száguldanak

A Hallgatói innováció nevet viselő FIEK alprojekt jövőképe, hogy a pályázati támogatásban elnyert infrastrukturális beruházásokat hasznosítva egy modern környezet és labor háttér létesüljön, mellyel a program keretében felkarolt hallgatói versenycsapatok versenyképessége erősödik a hazai és nemzetközi mezőnyben. Pup Dániel tanársegéd és kutató avat be a részletekbe.

 

Hogyan foglalná össze röviden az alprojekt lényegét?

A mi programunk kissé különbözik a többitől. Nem valamiféle konkrét terméket vagy szolgáltatást álmodunk meg és hozunk létre, hanem olyan tehetséges hallgatókat mentorálunk, akik az egyetem számára oktatói-kutatói utánpótlás szempontjából lesznek hasznosak, az ipar pedig érett és értékes mérnököket kaphat. Négy hallgatói innovációs versenycsapat működésének fejlesztése történik a projekt keretében. Ebből három járműves versenycsapat, alapvetően gépészeti, mechatronikai szakterületeken tevékenykednek, egy pedig építőmérnök, építész szakterülethez kapcsolódó hallgatói szervezet. A projekt jövőképe, hogy a pályázati támogatásban elnyert infrastrukturális beruházásokat hasznosítva egy modern környezet és labor háttér létesüljön, mellyel a csapatok versenyképessége nagyban erősödik a hazai és nemzetközi mezőnyben. Nemcsak a hallgatói bázis, hanem egy olyan támogatói bázis kiépítése is cél a projekt végére, amely ezen hallgatói programok fenntarthatóságát biztosítja. 

 

Melyik az említett négy csapat?

Az Arrabona Racing Team, a SZEngine, a SZEnergy Team és a SZEnavis. Az Arrabona a Formula Student sorozatban versenyző egyetemi csapat, a SZEngine Motorfejlesztő csapat egyedi fejlesztésű belsőégésű motorok fejlesztésével foglalkozik a Formula Student versenysorozat számára, a SZEnergy Team pedig elektromos hajtású járművek fejlesztésével foglalkozik, fő profiljuk a Shell Eco-marathon Europe versenyeken való részvétel. A negyedik, a SZEnavis más területen erős. Ez egy kompozit betonkenu tervezéssel és fejlesztéssel foglalkozó csapat, eddig főként hazai versenyeken indult, de célja a nemzetközi versenyek felé való további terjeszkedés. 

 

Mivel tudja a projekt segíteni őket?

Elsősorban korszerű, modern laborokkal és eszközökkel támogatja a FIEK program a csapatokat. Plusz többféle támogatást ad, hogy szakmailag fejlődjenek és a versenyeken részt tudjanak venni. Fontos megjegyezni, hogy összeszokott, évek óta sikeres, önjáró csapatokról van szó, akik főként szponzori pénzekből élnek és nyilván az egyetem továbbra is lehetőséget és teret biztosít számukra, hogy ez az önfenntartás hosszú távon működjön. Tehát segítünk, hogy tehetséges, gyakorlatorientált mérnök váljék belőlük, miközben megvalósítják az álmaikat és fejlesztik ipari kapcsolataikat is.

 

 

 

Milyen kézzel fogható eredményekről tud beszámolni?

A projekt eredménye minden csapat esetében a 2018 évi hazai és nemzetközi versenyeken való sikeres részvétel után felkészülés a 2019-es versenyszezonokra. A hallgatók számára fontos a szüntelenül változó technológiák miatt az újabb ismeretek megszerzése, hasznosítása, amely elengedhetetlen a projekt megvalósítás szempontjából, ezért évente új . 

prototípusok gyártása és tesztelése (új fejlesztésű motor és/vagy hajtáslánc, új versenyautó, energiahatékony versenyautó fejlesztése, új betonkenuk) történik. Az egyetem pedig úgy profitál, hogy közben hallgatókat ösztönöz a tudományos tevékenységre, így építgetve a leendő oktatói hátteret, valamint a támogatók és a csapatok közötti szoros kapcsolat növeli az egyetem nemzetközi láthatóságát. A csapatok egyébként nagyon szép nemzetközi sikereket érnek el minden évben a versenyeken.

 

A motorfejlesztő csapatok mellett különösnek hangzik egy betonkenuban „utazó” gárda…

Igen, pedig nagy múltra tekintő csapat szintén nálunk, de eddig alapvetően járműipari területeket támogató programok kerültek előtérbe, most szerencsére sikerült őket is bekapcsolni. Az építészekből és építőmérnökökből álló SZEnavis évente indul egy hazai és kétévente egy német versenyen, ahol egy kompozit betonkenut kell tervezniük és gyártaniuk, hogy az mérnöki és versenyszempontból is értékelhető legyen. Valójában egy komplex, több fordulóból álló, komoly versenyről van szó, ahol éppen a betonból épített gyors kenu létrehozása jelenti az érdekes csavart.